Spartips: att både ha sin semla och äta den

Glad Fettisdag!

Som fattig student kan det vara svårt rent ekonomiskt sett att fira de snabba kolhydraternas högtidsdag, särskilt i Stockholm där vissa caféer tycker att det är rimligt att ta 45 kr för en sockrad bulle med vispgrädde. Visst kan man köpa billigare semlor i mataffären och trycka i sig dem hemma i skrubben som kostar en mer än halva CSN:et, men det ger inte riktigt samma känsla som att sitta på ett anrikt innerstadscafé med en bakelse och en kaffedryck som tillsammans kostar mer än dagens outfit. Detta från min egen erfarenhet. Erfarenhet från den här eftermiddagen.

Medan jag och två vänner sörplade på våra koffeinladdade och vätskedrivande drycker kom vi fram till att vi alla lägger nästan lika mycket pengar på fika som på riktig mat. Trots det brukar vi klara oss fram till nästa CSN-insättning utan att leva på bark och regnvatten de sista dagarna. Detta för att vi har hittat några bra sparmetoder (och för att det är svårt att hitta bark i Stockholm, och regnvattnet är alldeles för försurat av föroreningar).

  1. Gå med i studentkåren. När du går med i din högskolas studentkår får du automatiskt ett Mecenat-kort, genom vilket du får tillgång till massvis av studentrabatter.
  2. Ha med dig legitimation. Mecenat-kortet i sig räcker inte för att få studentrabatterna, utan du måste alltid visa upp det tillsammans med en giltig legitimation för att få rabatterna.
  3. Våga fråga om affären/restaurangen/caféet har studentrabatt. På vissa ställen skyltar de med att de har studentrabatt, på andra ställen gör de inte det.
  4. Hitta rätt tid och rätt plats. Flera restauranger och caféer har bara studenterbjudanden på vardagar kring lunchtid, så passa på att fika loss under en extra lång lunchrast.
  5. Var digital. Ibland dyker evenemang med restaurangerbjudanden upp på Facebook eller andra sociala medier. Mecenat har en smartphone applikation där man kan hitta de senaste erbjudandena.

Ibland kan man faktiskt både ha sin semla och äta den, särskilt en dag som denna.

Spartips: vad KI har att erbjuda i övrigt

Det finns fler sätt att vara ekonomisk under sin studietid på Karolinska Institutet än att dricka överblivet kaffe och rota i skafferier.

Näst efter den dagliga kaffekonsumtionen är kurslitteraturen den största utgiften när man pluggar. Kursböcker kan kosta så mycket som 600 kr för den senaste upplagan. Facebook-gruppen ”Köp och sälj för KI STUDENTER” är ett bra sätt att få tag på billig kurslitteratur i andrahand, och ibland ett och annat stetoskop. Även om de flesta böckerna där är gamla upplagor är det oftast väldigt små skillnader mellan dem och den senaste upplagan, och de räcker gott och väl för instuderingen.

KIB, biblioteket på KI, har också många kursböcker som man kan låna. En del finns online och andra finns i fysiska exemplar. Gillar man att sitta på skolan och plugga är det absolut lönt att titta förbi KIB och se om de har några bra böcker. Man kan också använda sig av bibliotekets datorer och få tillgång till speciella datorprogram och webbsidor med utbildningsmaterial. Har man frågor hjälper bibliotekarierna alltid till.

Är man med i Medicinska Föreningen, KIs studentkår, kan man gå med i MFs utskott. De erbjuder en massa roliga och gratis aktiviteter, exempelvis volleybollturneringar, pubrundor och lärorika workshops. Dessutom finns det nästan alltid gratis fika på deras möten.

BASE ligger på Campus Flemingsberg och är KIs gym för studenter. Där kan man träna gratis, både själv och i grupp. Det finns yoga, crossfit, dans, styrketräning, meditation och mycket mer!

Spartips: vad KI har att erbjuda i matväg

När man spenderar största delen av sin tid på skolan är det inte konstigt att man också spenderar mycket av sina pengar där. Ibland behöver man en andra kopp morgonkaffe bara för att kunna hålla ögonen öppna på föreläsningen, ibland glömmer man lunchlådan hemma, ibland man får man en blodsockerdipp på eftermiddagen. Även om kostnaderna var för sig inte är så höga, kan de sammanlagt uppgå i stora summor. Detta går att undvika genom att avstå från kaffet, komma ihåg sina matlådor och stå emot sitt sötsug – vilket är lättare sagt än gjort. Ett mer tilltalande alternativ är att inte behöva avstå från något av detta, utan att betala ett öre.

Gratis morgonkaffe: När det hålls konferenser eller föreläsningar för viktiga personer på KI blir det ofta över kaffe och te. Sådana möten hålls oftast i början och slutet av terminerna, så om det är lågsäsong kan man gå till Hus75 på Campus Solna och rota igenom skafferiet där. Oftast göms en burk utgånget Nesafé längst in på någon hylla.

Gratis lunch: Ibland anordnas lunchseminarier på KIB, KI:s bibliotek. Då bjuds det på gratis lunch i form av wraps och mineralvatten. Se till att vara där tidigt så att wrapsen inte tar slut.

Gratis fika: Varje torsdag klockan 16:00 hålls Coffee Hour utanför KIB på Campus Solna. Det är Medicinska Föreningen, studentkåren, som håller i den och det bjuds på kakor, frukt och te. Och kaffe såklart.

Spartips: fattiga februari

När vädret är som gråast och slaskigast och bankkontot är som tommast vet man att det är februari. Efter julens utsvävningar och januaris mörker brukar jag upptäcka att samtidigt som min tyngd ökat har min plånboks vikt lättat. I mer eller mindre överförd mening har jag lyckats äta upp mina pengar, vilket inte är bra eftersom sedlar, och framförallt mynt, är svårsmälta. Därför har jag bestämt mig för att lägga om min kost(nads)vanor för att minska kvoten mellan min vikt och min plånboks.

Det här är mina tips på matvaror som är både billiga och nyttiga:

  1. Röda linser. En av mina favoritvaror. Går snabbt och lätt att tillaga. Rika på fiber och protein, så därför väldigt mättande. Kostar inte speciellt mycket extra när de är ekologiska. 40 kr för 500 g torkade röda linser.
  2. Morötter. Ät dem råa, grillade eller i soppa och sallad. Fulla av vitaminer och en hel del fiber. Bäst av allt är att de kan odlas nästan året om i Sverige och är därför både billiga och miljöekonomiska. 17 kr för 1 kg svenska morötter.
  3. Gula ärter. Som barn var jag nästan alltid i minoritet när det serverades ärtsoppa och pannkakor på torsdagarna och jag föredrog ärtsoppan över pannkakorna. Inför tentan tidigare i vintras lagade jag ungefär 3 kg ärtsoppa som jag åt till frukost, lunch och middag i nästan en vecka för att kunna fokusera på plugget. Bubblet i magen är värt det. Köps i lösvikt och är ofta ekologiska. 13 kr för 500 g torkade gula ärter.
  4. Rågflingor. Ett kul alternativ (så kul som sädeslag kan bli) till havregryn är rågflingor som har nästan samma näringsvärde som havregryn. Man kan nästan alltid ersätta havregryn med rågflingor. Rågflingegröt tillagas på precis samma sätt som havregrynsgröt. Konsistensen är något fastare och mer grynig än mjölig – absolut värt ett försök om man har tröttnat på havregrynsgröt. Råg är väldigt lättodlat och därför billigt. 19 kr för 750 g ekologiska rågflingor.
  5. Gul lökSätter smak och lukt på allt ifrån ärtsoppa och morotssallad med röda linser till skärbrädor och nagelband. Håller sig färsk hur länge som helst och odlas i Sverige. 11 kr för 1 kg svensk gul lök.

Sist, men inte minst, vill jag påpeka att det viktigaste är att äta varierat och att inte undvika en hel näringsgrupp (exempelvis kolhydrater eller fett). Att bara äta en och samma sak, vare sig det är morötter, ”superbär” eller tiokronor, är inte hälsosamt.